Cikkek : Komar vagy Romet vásárlási tanácsok kezdőknek |
Komar vagy Romet vásárlási tanácsok kezdőknek
Jozsx2 2004.07.25. 15:25
Komar vagy Romet vásárlási tanácsok kezdőknek
Ma is elég sokan kezdik a motorozást Komarral vagy Romettal.Amennyiben nem a családból való a gép ,nem ismerjük a tulajdonos motorozási szokásait akkor figyeljünk oda mert az új szerzemény könnyen bosszuságot is okozhat.
I. A típus kiválasztása
Ez legyen az első dolog.Mindenki döntse el milyet szeretne mire szeretné használni.
Kezdő ne tuningolt géppel kezdjen mert annak a beállításai eltérhetnek a gyáritól (bizony ,olyan is ,akármennyire hihetetlen ,pl.: az enyém :)
II. A motor szemrevételezése
Az elsőre hibátlannak tűnő motornak is lehet hibás ,gyanús.Azokat a gépeket amiből a motor vagy a vázszám esetleg mindkettő le van marva kerüljük el ,negy valószinüséggel lopott.
Keressünk korábbi borulások, karambolok nyomait sejtető jeleket! Ilyen a felfelé álló vagy hátra hajolt lábtartó,nyolcas a kerékben.
Ennek az egyik módja hogy egyenes kormánnyal toljuk a motort és a kerekek egy nyomvonalon haladnak.A következő módszer is jó:sztenderre állított motornál ellenőrizhetjük a legrövidebben, úgy hogy kb. 10 lépés távolságból guggoló helyzetben belenézünk a motor hossztengelyével egy vonalban a kerekek állásába. Ezt célszerű mindkét irányból elvégezni. Az legjobb ha mindkét módszerrel megvizsgáljuk a motort.
A váz teljes felületének repedésmentesnek kell lennie !!
III.A kormányszerkezet ellenörzése
Balesetek elkerülése érdkében ellenőrizzük a végütközőt és határolókat.Az elgörbult ütköző és az elhajolt határoló bukás vagy igen komoly erőhatásnak a jele.A kormánycsapágycsészék nem lehetnek eldeformálódva ,a kormánynak mindkét irányba szorulás mentesen kell járnia és nem kotyoghat.
Ellenőrizzük az első teleszkópot hogy szorulásmentesen jár nem kotyog .A kotyogás annak a jele hogy a műanyag persely kopott,cserére szorul.( tekerős komarnál ezt nem kell ellenőrizni ,ott a lenkőkar tengelyét kell ellnőrizni)
A hátsó teleszkópok ellenőrzésénél figyeljünk arra hogy a rugózás jó legyen, és a rugóút megfelelő és hogy a teleszkópok párhuzamosan álljanak.A túl kemény rugózás lehet annak a jele hogy valamelyik rugó el van deformákóva.
A festés sérülése(karcolások, stb) és a horpadások szintén lehetnek korábbi bukásnak a jelei
IV. A blokk ellenőrzése
Ha az eddig látottak alapján nincs semmi különösebb riasztó tapasztalat, folytassuk a nézelődést a motorblokk tájékán
A blokkból csepegő olaj a tönítés hibáját jelzi.A jobb oldali kuplungdekninél jelentkező olajfolyás egyszerű tömítéscserével orvosolható.Ha azonban a két motorház-fél találkozásánál fedezünk fel ilyen hibát, az csak a motor teljes szétszerelésével javítható(néha akkor sem ,köszönhetően a barbár előzö tulajnak).
A karburátorból nem sehol szivároghat a benzin és az úszóháznál lévó tömitésnek is épnek kell lennie.Szívászaj tompító lehetőleg legyen ,de ha nincs nem baj ha nincs mert a légszűrő a karbin van.
Minden bowdennek simán, akadálytalanul kell működnie.
Ha ezeken az ellenőrzéseken túl vagyunk, teszteljük a fékeket álló helyzetben.
A fékeknek működtetésükkor nem szabad nyikorgó, morgó hangokat adni, a fékpedálnak, illetve a kézifékkarnak a működtető erő megszűnése után vissza kell térni alaphelyzetbe.
A helyesen működő, jól beállított fékeknek max.: 15 mm holtjáték után érezhetően fogniuk kell a kerekeket.
Ezt a műveletet még a próbaút előtt el kell végezni, hogy a várható fékhatásról kellő kép alakuljon ki bennünk.
V. indítás ,próbaút
Indítás előtt a karburátort túlfolyatjuk.
A motor bemelegítése közben figyeljük a hangját. A nehezen induló, zörgő, karistoló és egyéb ijesztő hangokat adó blokk nem a legjobb ajánlólevél. A helyes működésre a könnyű indíthatóság sima motorüzem, a gázadásra élénken felfutó fordulat valamint a stabil, egyenletes alapjárat a jellemző.
Az üzem meleg, alapjáraton üzemelő motornál kapcsoljuk be a világítást és működtessük a féklámpát. Az ilyenkor alacsonyabbra váltó fordulat a villamos fogyasztók okozta terhelés miatt természetes, de az akadozó üzemelés, a leállás már hibákat jelez a gyújtásrendszerben, vagy más villamos kapcsolásokban(ez gyakran előfordul idősebb berugós komárnál. Tekerőse nem jellemző).
VI.Próbaút közben
Az ablakban lévő számmal megegyező sebességi fokozatban legyünk.Ha nem így van ,akkor vagy bowdenhiba vagy igen komoly váltóhiba! (Komar)
A tengelykapcsoló nem csúszhat meg kiengedett kézi kar mellett,
A motornak minden sebességfokozatban egyenletesen, intenzíven kell gyorsulnia,
A gép menet közben nem húzhat egyik irányba sem egyenes menetben,
A kerekek és a kormány beremegése, kotyogása sem jó jel (különösen fékezésnél figyeljünk).
VI.Vásárlás
Amennyiben sikerült megtalálni a megfelelő motort az adás-vétel során az alábbiakat tartsuk be:
Kérjük el a motorhoz tartozó korábbi vásárlási dokumentumokat, kötelező biztosítási kötvénymásolatot, stb. az eladótól, így ellenőrizhetjük, hogy a motort tényleg a tulaj árulja-e . Ha ezen papírok közül egyet sem tud felmutatni az eladó, akkor álljunk el a vásárlástól akárhogy tetszik is a motor , ellenkező esetben könnyen orgazdává válhatunk.(Sajnos ezek a papírok is sok esetben hiányoznak)
Ja és ha lehet alkudjunk!
Remélem ezzel a pár sorral hozzá járulok jó pár kezdő vásárlási gondjainak enyhítéséhez.
|