Cikkek : Gyujtás beállítása Rometnél és Komárnál |
Gyujtás beállítása Rometnél és Komárnál
Jozsx2 2004.09.15. 19:56
Gyujtás beállítása Rometnél és Komárnál
Először is kezdjük mindjárt az elején:
A helyes gyujési időpont: 3mm-el a felsőholtpont előtt.
Szükséges szerszámok:gyertyakulcs,hézagmérő vagy indikátor-óra,8-as kulcs, kalapács, tüske hézagmérő .
A gyújtás helyes beállítása nagyban elősegíti motorunk kiválló működését, és sok kíméletlen tologatástól is megment minket. Tehát mindenki állítsa be a gyújtását rendesen!
A gyújtási időpontban a megszakító nyitásakor az áram megszakad, ezáltal a gyújtótekercs szekunder tekercsében nagyfeszültségű áramlökés keletkezik, amely a csatlakozón, a gyújtókábelen és a gyertyapipáján keresztül a gyújtógyertyába jut. A villamos szikra a gyertya elektródái között kisül és a sűrített üzemanyag-levegő keveréket meggyújtja. A kondenzátor feladata, hogy a megszakító érintkezői között képződő szikrát a megszakító nyitásánál elfojtsa. A gyújtáskapcsoló megfelelő állásában a primer áramkört rövidre zárja és ezáltal a mágneses gyújtókészüléket kikapcsolja.
Ha a motor a gyújtáskapcsoló kikapcsolása után is tovább működik, akkor túlságosan felmelegedett és öngyulladással megy tovább. Ilyen esetben le kell fullasztani a gépet.Vagy pedig a tesvezeték vagy a kapcsoló hibás.
Nos el is kezdhetjük a beállítást:
Először is meg kell mérni, hogy a felső holtpontban mennyi a dugattyú és a hengerfej közötti távolság. Ez a hengerfej felső pontja, és a dugattyú teteje közötti távolságot jelenti, miközben a lendkereket forgatjuk. Mindezt a tolómérő aljából kijövő kis pöcökkel kell mérni, úgy, hogy bele dugjuk a hengerbe a kijövő részt, a tolómérő alját pedig feltámasztjuk arra a sík felületre, ahová a gyertya fekszik fel.
Indikátor óra esetében az órát be kell csavarni a gyertyanyílásba, és állítsuk a dugattyút felső holtpontba.
Miután megvan a távolság akkor megkapjuk a felső holpont méretét. Ehhez kell hozzáadni a kívánt előgyújtási értéket.(indikátor óránál nem szükséges)
Indikátor óránál addig kell a forgásiránnyal ellentésen a lendkereket amíg a megszakító be nem zár.Aztán a forgásirányba forgassuk a lendkereket a felső holtpontig. Ekkor megkapjuk az előgyujtás mértékét.
A megszakítót az alaplap jobb felső részén a gyujtótekercs mellett találjuk.
Forgassuk a lendkereket a felső holpontra(a forgásirány lendkeréken jelöve van egy kis nyíllal) , a forgás iránnyal megeggyezően. A felső holtponton szemmel is jól látszik, hogy nyitva van a megszakító. Ennek a hézagnak 0.4-0.35 mm-nek kell lennie(a kalapácsok között), amit a hézagmérővel tudunk beállítani.
Valójában a megszakítás a felső holtpont előtt történik, úgyhogy ezt kétféle módon tudjuk vizsgálni:
Egyik módszer, hogy a megszakító kalapácsai közé vékony alufóliát dugunk, és akkor nyit amikor elengedi a kalapács a fóliát.
A másik lehetőség kicsit precízebb. Szükség van egy 1.5 V-os ceruza elemre, egy zseblámpa izzóra és pár vezetékre, esetleg krokodil csipeszre. Az 1.5 V-os elemmel sorba kötjük az izzót, és az elem egyik végét a blokkhoz csatlakoztatjuk a másik végét pedig a megszakítón ahhoz a csavarhoz amivel a kondenzátor és a gyujtótekercs megszakító kivezetése össze van kapcsolva.
Amikor a megszakító zárva van teljes fényerővel világít az izzó, amior pedig kinyit, akkor egy kicsit elhalványul a fénye. Na nem olyan nagyon, de észre lehet venni.
Figyelem! Ennél a műveletnél a megszakítón átfolyó túl nagy áram károsíthatja a visszatérítő rugót, és az elgyengül. Tehát az 1.5V-os ceruza elemnél semmi esetre se használjunk nagyobb áramforrást!!
Az előgyújtási időpontot az alaplap elforgatásával tudjuk variálni, úgy hogyha a lendkerék forgás irányába, azaz az óra járásával megegyező irányba fordítjuk akkor kisebb lesz az előgyújtás, a az óra járásával ellenkező irányba forgatjuk az alaplapot, akkor nagyob lesz az előgyújtás. Az alaplapot három csavara tartja, amit egy 8-as kulccsal meg tudunk lazítani, a lendkerék mögött(ha az alaplap szorul pedig meglazítottuk a csavarokat akkor tüske segítségével finoman üssük az alaplapot).
A gyertya hézag is 0.4 mm kell hogy legyen, ezt is a hézag mérő segítségével tudjuk beállítani ( vagy szemre :)). Nagy gyertya hézagnál nincs alapjárat kicsinél meg gyakran beköpi és és nehezen indul.
Tekerős Komárba ajánlatos az Isolator 175-ös berugós Komárbe és Rometbe az Isolator 225-ös
Ha a gyertyát is belőttük nincs más hátra, mint összerakni a motort és kerülni vele egyet. Ja és széles vigyorokat vágni, hogy milyen álatul megy a gép, vagy gondolkodni, hogy mit csináltunk rosszul, és újra kezdeni az egészet.
Jó szerelést és jó motorozást mindenkinek!
|