Cikkek : Gyujts belltsa Rometnl s Komrnl |
Gyujts belltsa Rometnl s Komrnl
Jozsx2 2004.09.15. 19:56
Gyujts belltsa Rometnl s Komrnl
Elszr is kezdjk mindjrt az elejn:
A helyes gyujsi idpont: 3mm-el a felsholtpont eltt.
Szksges szerszmok:gyertyakulcs,hzagmr vagy indiktor-ra,8-as kulcs, kalapcs, tske hzagmr .
A gyjts helyes belltsa nagyban elsegti motorunk kivll mkdst, s sok kmletlen tologatstl is megment minket. Teht mindenki lltsa be a gyjtst rendesen!
A gyjtsi idpontban a megszakt nyitsakor az ram megszakad, ezltal a gyjttekercs szekunder tekercsben nagyfeszltsg ramlks keletkezik, amely a csatlakozn, a gyjtkbelen s a gyertyapipjn keresztl a gyjtgyertyba jut. A villamos szikra a gyertya elektrdi kztt kisl s a srtett zemanyag-leveg keverket meggyjtja. A kondenztor feladata, hogy a megszakt rintkezi kztt kpzd szikrt a megszakt nyitsnl elfojtsa. A gyjtskapcsol megfelel llsban a primer ramkrt rvidre zrja s ezltal a mgneses gyjtkszlket kikapcsolja.
Ha a motor a gyjtskapcsol kikapcsolsa utn is tovbb mkdik, akkor tlsgosan felmelegedett s ngyulladssal megy tovbb. Ilyen esetben le kell fullasztani a gpet.Vagy pedig a tesvezetk vagy a kapcsol hibs.
Nos el is kezdhetjk a belltst:
Elszr is meg kell mrni, hogy a fels holtpontban mennyi a dugatty s a hengerfej kztti tvolsg. Ez a hengerfej fels pontja, s a dugatty teteje kztti tvolsgot jelenti, mikzben a lendkereket forgatjuk. Mindezt a tolmr aljbl kijv kis pckkel kell mrni, gy, hogy bele dugjuk a hengerbe a kijv rszt, a tolmr aljt pedig feltmasztjuk arra a sk felletre, ahov a gyertya fekszik fel.
Indiktor ra esetben az rt be kell csavarni a gyertyanylsba, s lltsuk a dugattyt fels holtpontba.
Miutn megvan a tvolsg akkor megkapjuk a fels holpont mrett. Ehhez kell hozzadni a kvnt elgyjtsi rtket.(indiktor rnl nem szksges)
Indiktor rnl addig kell a forgsirnnyal ellentsen a lendkereket amg a megszakt be nem zr.Aztn a forgsirnyba forgassuk a lendkereket a fels holtpontig. Ekkor megkapjuk az elgyujts mrtkt.
A megszaktt az alaplap jobb fels rszn a gyujttekercs mellett talljuk.
Forgassuk a lendkereket a fels holpontra(a forgsirny lendkerken jelve van egy kis nyllal) , a forgs irnnyal megeggyezen. A fels holtponton szemmel is jl ltszik, hogy nyitva van a megszakt. Ennek a hzagnak 0.4-0.35 mm-nek kell lennie(a kalapcsok kztt), amit a hzagmrvel tudunk belltani.
Valjban a megszakts a fels holtpont eltt trtnik, gyhogy ezt ktfle mdon tudjuk vizsglni:
Egyik mdszer, hogy a megszakt kalapcsai kz vkony aluflit dugunk, s akkor nyit amikor elengedi a kalapcs a flit.
A msik lehetsg kicsit preczebb. Szksg van egy 1.5 V-os ceruza elemre, egy zseblmpa izzra s pr vezetkre, esetleg krokodil csipeszre. Az 1.5 V-os elemmel sorba ktjk az izzt, s az elem egyik vgt a blokkhoz csatlakoztatjuk a msik vgt pedig a megszaktn ahhoz a csavarhoz amivel a kondenztor s a gyujttekercs megszakt kivezetse ssze van kapcsolva.
Amikor a megszakt zrva van teljes fnyervel vilgt az izz, amior pedig kinyit, akkor egy kicsit elhalvnyul a fnye. Na nem olyan nagyon, de szre lehet venni.
Figyelem! Ennl a mveletnl a megszaktn tfoly tl nagy ram krosthatja a visszatrt rugt, s az elgyengl. Teht az 1.5V-os ceruza elemnl semmi esetre se hasznljunk nagyobb ramforrst!!
Az elgyjtsi idpontot az alaplap elforgatsval tudjuk varilni, gy hogyha a lendkerk forgs irnyba, azaz az ra jrsval megegyez irnyba fordtjuk akkor kisebb lesz az elgyjts, a az ra jrsval ellenkez irnyba forgatjuk az alaplapot, akkor nagyob lesz az elgyjts. Az alaplapot hrom csavara tartja, amit egy 8-as kulccsal meg tudunk laztani, a lendkerk mgtt(ha az alaplap szorul pedig meglaztottuk a csavarokat akkor tske segtsgvel finoman ssk az alaplapot).
A gyertya hzag is 0.4 mm kell hogy legyen, ezt is a hzag mr segtsgvel tudjuk belltani ( vagy szemre :)). Nagy gyertya hzagnl nincs alapjrat kicsinl meg gyakran bekpi s s nehezen indul.
Tekers Komrba ajnlatos az Isolator 175-s berugs Komrbe s Rometbe az Isolator 225-s
Ha a gyertyt is belttk nincs ms htra, mint sszerakni a motort s kerlni vele egyet. Ja s szles vigyorokat vgni, hogy milyen latul megy a gp, vagy gondolkodni, hogy mit csinltunk rosszul, s jra kezdeni az egszet.
J szerelst s j motorozst mindenkinek!
|